vrijdag 7 maart 2014

Quilts wassen

Naar aanleiding van een berichtje bij Juud(klik), die een rood doorgelopen quilt had, krijg ik telkens mailtjes hoe ik de quilts dan was en of ik het op mijn blog wil zetten, tuurlijk wil ik dat wel, maar dit is gewoon zoals ik het doe, dus niet dat het zo moet.

Ik was ze altijd in de wasmachine met een flinke scheut vloeibare vanish . De dunne vanish koop ik bij de action,(die vind ik niet zo fijn) in de supermarkt hebben ze de dikkere versie. en de korrels los ik eerst op. Als ik een kleine quilt heb, zet ik hem alleen op spoelen met een flinke scheut vanish en als ik een grote quilt heb,dan was ik het hem op wol met een flinke scheut vanish. Bij wolwas wordt nl. veel water gebruikt in de machine. Ik laat ze dan op 1200 toeren  centrifugeren en dan laat ik ze half droog worden in de droger, dan leg ik ze op bed,strijk ze even glad en laat ze verder drogen.

Als ik kleine quilts heb,waarvan ik denk die hoeft niet in de machine, dan leg ik hem op het vloerkleed, of als je een stenen vloer hebt daarop en dan maak ik een badhanddoek nat en die leg ik er op en laat hem een nacht liggen, het quiltwerk komt dan helemaal omhoog.

Ook als je een kleine quilt hebt die een beetje scheef  is, is dat handig. Recht trekken, evt.vastprikken op een matras,met knopspelden in de rand en dan natte doek er op en succes verzekerd. 

Sommigen gebruiken ook color catch doekjes, maar ik heb ze een keer gebruikt en nooit weer,want de stof werd een beetje vaal,terwijl het wel echte quiltstof was.

Mocht je een quilt hebben die doorgelopen uit de machine komt,dan eerst droog laten worden en dan er weer in doen en opnieuw wassen,want als je hem er nat in doet,kan de nieuwe vloeistof niet worden opgenomen,hij is dan al verzadigd. 

Dit is dus gewoon hoe ik het doe en mij prima bevalt, in 20 jaar heb ik 2 keer een doorgelopen quilt gehad, een keer had mijn schoondochter hun bedquilt te heet gewassen en die was iets doorgelopen, ik heb hem toen meegenomen en in vanish gewassen en toen was hij weer goed,wel de goede kant naar buiten vouwen dan.

De 2e quilt was van iemand van onze bee, die was overleden en haar quilt had ze over gehad en die is later naar de stomerij gebracht en zag er niet uit, ook die heb ik meegenomen en schoon afgeleverd bij haar man.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Het is een heel verhaal geworden.
Ik wens jullie allen  nog een fijne dag.


15 opmerkingen:

  1. Dank je wel Hermie zeer waardevolle tips. Ik sla ze op. Ik denk dat je veel quiltsters hier een plezier mee hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hermie, ik ken je verder niet alleen dat ik af en toe kom buurten. Dankjewel voor de tips die je hebt gegeven. Ik zal maar niet zeggen, wat voor stommiteit ik heb uitgehaald, ik heb wel veel hieraan DANK. Gr. Lysbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor al deze tips, ik ga ze bewaren en wanneer nodig gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het met rennie eens, ik denk ook dat je hier veel quilsters blij mee maakt. Ik was zielsgelukkig met al jouw tips! Volgende week gaat de sterrenquilt uit logeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super. Mijn man laat net het resultaat zien van de nieuwe broek van dochterlief. Hij heeft nu een nieuwe kleurcollectie boxershorts. Morgen maar even naar de action.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waardevolle tips, dank je wel Kom ik bij action, schaf ik het aan
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk is het fijn om tips te krijgen.
    Een quilt is toch altijd meer een kindje wat in bad gaat en je erg graag als hij klaar is wilt knuffelen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor de tips hermie. Ik hoop dat de dikke vanish wel net zo goed werkt want die had ik al in huis gehaald.
    Ik heb een keer gehad dat met wassen de wollen vulling eruit kwam terwijl ik wel quiltstoffen had gebruikt. Ik kon we janken. Hij ligt wel op bed maar echt mooi is anders.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd fijn om te lezen hoe jullie het allemaal doen en of het goed gaat toch, bedankt voor je tips hoor.................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fantastische tips, Hermie. Ik zal ze zeker bewaren voor je-weet-maar-nooit. Niet alleen voor patchworks of quilts, maar ook voor kleertjes?? Vast wel.
    Dankjewel. Groet, Rya, Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne tips Hermie, als mij Rode Sprei klaar is ga ik deze tips in praktijk brengen!
    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hartelijke dank voor de goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een supertips Hermie. Leuk dat je ze hebt gedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik v ben verbaasd over de vanish..vond dat agressief..maar heb net 2 splinternieuwe jeans liggen..dus ga t proberen...want ben pas begonnen met rood-wit-zwarte quilt en ik was alle lapjes altijd voor met colorcatchers..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik was erg blij met je advies.
    Deze uitleg is duidelijk, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen