woensdag 23 januari 2013

Patroon sokken vanaf de teen

De handschoentjes zijn af en nu ga ik aan de slag met sokken voor in de laarzen. Deze brei ik voor schoenmaat 33/34
Ik gebruik rondbreinaald nr. 4 (op de wol staat 3,5 of 4 en ik neem altijd de grootste maat)

Ik laat nog even  mijn laatste handschoentjes voor Tim zien.

Je zet met de rondbreinaald op elke pen al draaiende 8 steken
zorg ervoor dat de naald waar de breidraad hangt rechts ligt.


Dan brei je de eerst toer(is beide naalden) recht en je laat het begindraadje aan de buitenkant hangen, zodat je kunt zien waar je eerste naald begint.


Toer 2 (is 2 naalden)als volgt: 2 steken recht, 1 steek meerderen, 4 steken recht, 1 meerderen, 2 steken recht.(je hebt dan 10 steken op elke naald_
Toer 3, beide naalden recht
Toer 4: 2 steken recht, 1 meerderen,6 steken recht 1 meerderen, 2 steken recht.(je hebt nu 12 steken op beide naalden)
Toer 5, beide naalden recht.
Toer 6, weer meerderen(14 steken op beide naalden)
Toer 7 recht
Zo door meerderen tot de gewenste steken op de naald staan. Voor deze brei ik door tot er op elke pen 18 steken staan.
Daarna in totaal 50 toeren recht(vanaf teen gemeten.)

Dan begin je aan de hak.
Deze brei je over een naald, de andere laat je rusten.

brei de naald uit tot er nog een steek op staat en haal de draad naar voren
draai je werk 
haal de draad om de eerste steek heen en haal die steek af zonder te breien

brei de tweede steek averecht  en brei dan de naald averecht uit tot er nog een steek op staat, dan de draad naar achteren, werk draaien

haal nu de draad om de eerste steek, die je afhaalt en niet breit


brei dan de tweede steek recht en brei de naald uit tot er nog 2 steken op de naald staan. De steken met het lusje brei je niet weer mee. 

Zo ga je verder tot je 6 steken met lus, 6 gewone steken en 6 steken met lus hebt (totaal 18 steken)
Dan brei je gewoon de naald uit en dan brei je de laatste  6 steken telkens samen met de lus recht . Nu brei je ook weer de naald die je hebt laten rusten. Daarna brei je de eerste 6 steken van de volgende naald samen met lus en dan is de hak klaar. 


Daarna brei je 10 toeren recht en als laatste 50 toeren 2 recht 2 averecht. 
Nu kant je heel losjes 2 recht en 2 averecht af. Als het goed is is de schacht net zo lang als de voet wanneer je de sok dubbel legt(zie foto hieronder)

Hieronder het resultaat van de sok aan de voet.




12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen vanuit Stockholm
    Moet dat toch eens gaan proberen,want hier in Zweden hebben ze zulke mooie wol
    fijne dag gr joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er prachtig uit en zodra mijn schouders weer willen begin ik er ook weer aan.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sokken moet ik ook weer gaan breien,
    maar ik houd met toch maar bij de 4 naalden.
    Mooi uitgelegd hoor,
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé Hermie, dat is een hele slimme manier. Dank voor het delen.
    Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat handig ! ! !
    Ik sla hem op voor mijn moeder.

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een handige manier om sokken te breien. Er zit een mooi model in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb je uitleg geprint en ga het zeker proberen, met 4 naalden kan ik niet zo goed overweg.Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blij dat ik brei = Hermie !
    Wat een duidelijke uitleg, ik krijg zo zin, haha.
    Met dit weer is het extra leuk om te breien en je hebt genoeg afname om nog een tijdje door te gaan.
    Groetjes van Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allereerst bedankt voor de fijne beschrijving. Heel duidelijk. Ik had alleen nog een vraag..hoeveel steken moet ik opzetten voor grotere maten. Ik ben nog niet zo'n ervaren sokkenbreister...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een hele goede uitleg, de sokken zijn leuke motief en ze zien er warm uit. Ik wil ze maken in maat 37 of 39 ( dochter).
    hoe jij het uitlegt krijg ik wel reuze zin om eraan te beginnen. dank je wel hiervoor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou warme sokken moeten breien voor mijn vent hij krijgt chemokuur en heeft veel kouder voeten en handen daarom ga ik dat ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen