maandag 16 maart 2015

Patroon dubbel gebreide muts

Ook breien is een hobby van mij. Vorige week heb ik voor Gerrit een dubbele muts gebreid.
Ik wilde er een Noors  patroon inbreien en dan vind ik de achterkant niet zo mooi, dus heb ik een dubbele muts gebreid.Ik heb hem gebreid van Drops Merino wol extra fine met nld. 3.5.
Patroon:
-Zet 10 steken op een rondbreinaald.(80 cm)
-Brei een toer,zodanig dat je hierna rond kunt breien. Er blijft dus een opening te zien.
-Meerder in de volgende toer 10 steken.
-Brei een toer recht
-Meerder in de volgende toer weer 10 steken  telkens boven de vorige meerdering.
-Brei weer een toer recht
-Meerder in de volgende toer weer 10 steken telkens boven de vorige meerdering.
-Brei weer een toer recht.
-Herhaal dit tot je 110 steken op de naald hebt.
-In totaal dus 10 keer meerderen.
-Je hebt nu 20 toeren gebreid.
-Brei nu 40 toeren recht.
-Daarna 10 toeren 2 recht 2 averecht.(Met nld 3.)
-Je hebt nu in totaal 70 toeren gebreid.
De binnenmuts is nu klaar.
-Nu brei je een toer averecht.

-Brei nu 10 toeren  2 recht 2 averecht(met nld 3)
-Daarna  brei je een toer recht en meerdert in deze toer 10 steken.
-Je hebt nu 120 steken.
-Brei een toer recht.
-Nu kun je 40 toeren een patroon inbreien wat je mooi vindt.
hiervan zijn er genoeg te vinden op internet. Wil je hetzelfde patroon, mail mij dan even.
-Daarna minder je in de eerstvolgende toer10 steken.
-Je hebt nu weer 110 steken.
-Brei een toer recht.
-Minder nu 10 steken boven  de vorige mindering.
-Brei een toer recht.
-Herhaal dit toe je nog 10 steken over hebt.
-Je hebt nu in totaal 74 toeren.
-Haal een draad door de steken en trek het gaatje dicht.
-Trek ook het gaatje aan het begin van de muts dicht.
-Nu omslaan op de ribbel van de averechts gebreide toer en je hebt een muts die van binnen en buiten even mooi is en ook aan 2 kanten gedragen kan worden.


11 opmerkingen:

  1. Die is mooi geworden. Mutsje af want dat Noorse breien lijkt mij helemaal nog niet zo gemakkelijk.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat moet vast een lekkere warme muts zijn geworden!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MOOI! Dat heb je slim gedaan zo. Hij zal wel lekker warm zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Hermie, ik ben een tijdje niet in Bloggerland geweest en ik zie dat je in tussentijd niet hebt stil gezeten. Wat een prachtige deken heb je gehaakt en je breisels zijn ook super. Keep up the good work, zonnige groeten uit New Orleans, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed idee!! Ik gebruik je patroon om een muts bij de sjaal (Fair isle 11 van Wieke) te maken. Nu kan ik mooi een patroon van de sjaal er in breien. Mijn sjaal is ook dubbel gebreid. Dus moet helemaal goed komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet de faire isle dan ook in naald 3? Of terug in naald 3,5?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Staat in het patroon met 3

    BeantwoordenVerwijderen