vrijdag 3 februari 2012

Tutorial rand hexagon quilt

Tja en dan wil je een rand om je hexagonnenquilt en je wilt de hexagonnen niet recht maken,hoe krijg je hem dan mooi strak geappliqueerd? Daar heb ik het volgende op gevonden. In de buitenste rand van de quilt laat ik de papiertjes zitten en dan leg ik er de randstof op. Dan zet ik de steek van de naaimachine op 4 en naai over de stof en het papier heen. Dan heb je de stof er superstrak langs. Daarna appliqueer ik de randjes van de hexagonnen en dan draai ik het werk en knip de overtollige stof weg. Daarna wip ik de hexagon er uit en klaar is kees.Ik heb er foto's van gemaakt,dus kijk maar even mee.Klik voor de duidelijkheid even op de foto.
hier zit de rand er om

hier zie je de steken aan de voorkant

zo ziet dan de achterkant er uit

nu appliqueer je de punten en daarna haal je de draad er uit.

dan knip je de stof bij en wipt de hexagon er uit.
Naar aanleiding van de vraag over de hoeken hetvolgende:
je naait eerst twee randen er aan (boven en onder of links en rechts)die iets langer zijn dan de laatste hexagon. Daarna naai je de twee andere randen eraan, je naait gewoon door naar de zijkanten, en ook over het uiteinde van de vorige twee randen. Nu haal je de naad van de randen op de hoeken los en tekent aan de achterkant van de stof over de gaatjes van de stiklijn. Dan leg je de goede kanten van de stof tegen elkaar zodanog dat de getekende lijntjes op elkaar komen en stikt over de getekende lijntjes en je hebt de randen keurig aan elkaar zitten.

19 opmerkingen:

  1. Tjonge Hermie, wat een supergoede tip. Ik vind het vaak veel mooier als de hexagons doorlopen, maar dacht dan altijd, waar begin ik aan. Maar deze tip is echt super. Dank je wel voor je goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben ik het helemaal mee eens super Tip!
    wat word ie mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, dat is handig en het ziet er super uit.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend, en wat handig zo
    fijn weekeinden gr joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hermie wat ben je toch handig met die soort dingen.
    Appliceren is niet mijn ding, maar het maakt de quilt mooi afgewerkt op deze manier.

    Groetjes van Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit.
    Bij mijn hexagon quilt, had ik de buitenste kartonnetjes ook laten zitten en toen op een rand geappliceerd.grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeie tip Hermie! Had zoiets ook bedacht maar dan met de hand rijgen, maar zo gaat veel makkelijker! Ga ik toch nog eens mijn regenboog quilt afmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat had ik al eens gedaan Marianna, maar dan moet je nog eerst spelden en dan krijg je het niet zo mooi strak als nu. Veel succes met die van jou.Ik zit er nu lekker mee te punniken(zo noemt Gerrit het)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt heel handig bedacht en het zit er heel mooi op zo
    Het is ook een prachtige quilt geworden
    Groetjes ada

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en hij is nog lang niet af, er moet nog meer op geappliqueerd worden, er zitten nog wel een paar uurtjes werk in.Met deze zit ik beneden te quilten, voor het machinela werk zit ik boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jee wat een tip! Ik wilde het al doen met lijmen, maar dit gaat veel sneller! Hehe, komt de antieke quilt toch eens af! Zal wel ten koste van de huizenbouw gaan dan, vrees ik

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed uitgevonden dan blijven de hexagonnetjes mooi intact.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er mooi uit en het is een goed idee, ik vraag me alleen af hoe je het in de hoeken hebt gedaan. Heb je die schuin laten lopen? De foto is erg donker. Ik heb er ook een die zo moet worden maar de hoeken houden me tegen. Groetjes Dorien
    weijtmans@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Perfekt, liebe Hermie.
    Danke für deine Mail.
    liebe grüße
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze tip had ik nog nooit gelezen, ik dacht dat ik iets nieuws had bedacht 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen