zaterdag 21 april 2012

hexagonnetjes week 1

Op het blog van haar (klik) las ik iets over elke woensdag een hexagonbloemetje maken. Dat leek me wel wat, want ik heb sinds 2007 op zolder plm. 15.000 hexagonnetjes liggen die iets kleiner zijn dan een halve inch. Hoe ik aan al die hexagonnetjes kom? Die heeft Gerrit gemaakt van mijn stofrestjes en  hij wil er ooit nog iets van maken.Hoe hij er bij kwam om die te maken? Nou, dat zat zo. Wij waren naar een quilttentoonstelling in Deventer geweest en daar hing een quilt met kleine hexagonnen. Hij zei, dat is mooi, zoiets kun jij ook mooi een keer maken. Ik zei, dat doe je maar mooi zelf.Nou hoe doe je dat dan zei hij.Hahahaha, ik dacht dat doet hij niet, maar ik had me dus vergist, gewapend met een grote klos rijggaren en een grote naald ging hij aan de slag. Al met al zijn het er dus heel veel geworden. Aangezien ze nu al 5 jaar op zolder staan en ik daar weer aan dacht toen ik het bloementuintje tegen kwam heb ik ze eens opgezocht.


 Jaap aap sloeg in paniek zijn handen voor zijn ogen, en zei: vrouwtje, waar begin je nu weer aan, heb je nog niet genoeg onderhanden? Ik heb er gisterenavond echter een paar genaaid en bij hem neergelegd en toen hij een beetje van de schrik was bekomen,moest hij wel toegeven dat ze leuk waren. Ze zijn zo klein dat hij er bijna met zijn neus bovenop zit.



 Ik ben echter niet de enige die meedoet, kijk  hier (klik) maar eens .

Nu denken jullie natuurlijk, ja mooi geschreven,maar ik wil ze wel eens zien. dat mag. Hieronder zien jullie een foto waar de hele stapel op tafel ligt en de laatste hexagon wordt gemaakt, dat moet gevierd worden en we hebben er een glaasje wijn op gedronken. In alle 15.000 hexjes zit het papiertje nog in. Ik heb daarvoor verpakkingen van printerpapier gespaard, daar heb ik A4 velletjes van gesneden en toen door de printer gehaald en er hexjes op geprint.. Daarna uitgeknipt en toen in elke hexagon een gaatje gemaakt met de perforator.
Daarna zijn ze op de stof gestreken en als ze aan elkaar genaaid zijn, dan neem je een pincet en kun je door het gaatje zo het papiertje er uit wippen.

Inmiddels heb ik er zelf al een mooie  kerstkrans van gemaakt en de dames die hier elk jaar op de hexagonnenbee komen hebben er ook al een leuk speldenkussentje van gemaakt.
Wordt vervolgd.

20 opmerkingen:

  1. Wouw wat een hexjes enig hoe je daar een foto van hebt gemaakt met aap.
    Zie dat je man het heel leuk vind, om die papiertjes eruit te halen voor je, heerlijk zo een man die mee werkt.
    Veel plezier volgende week met Ines.
    Fijne zondag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      Ja leuke foto he? met aap, fotograferen is mijn 2e hobby,alleen doe ik er niet genoeg meer mee momenteel.
      Op de foto haalt hij de papiertjes er nog iet uit hoor, daar maakt hij de laatste hexagon van de 15.000.
      Zal wel lukken volgende week, we krijgen ook nog eens mooi weer.

      Verwijderen
  2. Het is en blijft goed van Gerrit dat hij er zoveel gemaakt heeft en ben benieuwt hoe ze gaan worden.
    Nog even en we kunnen weg, eerst vandaag uit eten voor mams verjaardag en morgen....................

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja knap he? zo veel hexagonenn maken. Ik zal de bakken eens fotograferen,want we hebben ze ook nog gesorteerd op kleur.
      Het worden lichte en donkere bloemetjes, die ik om en om aan elkaar naai net als de vingerhoedjes. Als hij af is mag hij op dezelfde kamer als de vingerhoedjesquilt.

      Verwijderen
  3. Ja het zijn er heel veel ik heb de malletjes in een doosje liggen en maak er zo nu en dan een speldenkussen van maar misschien begin ik ook wel met hexjes te maken.
    je hebt maar kleine restjes nodig
    Maar jou kennende zal er iets mooi van worden gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig verhaal Hermie om zo op een regenachtige zondagochtend bij de kofie te lezen
    Maar wat een berg jou man heeft daar een behoorlijke klus aan gehad maar ze zijn wel heel schattig zo klein

    Fijne zondag .!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hermie, wat leuk, jou reacties op mijn blog. Daar doe je het uiteindelijk voor. En ja hoor, gebruik dat gedichtje maar. Het is ook zo'n lief gedichtje. Dat waren voor mij altijd de mooiste moederdagen, als de kinderen met zelfgemaakte cadeautjes aankwamen. En wat heb jij al veel hexagonnetjes, geweldig om te zien. Jij hebt ook een leuke blog, ik moet alleen nog even kijken hoe ik je in mijn rijtje van favoriete blogs krijg. Het is allemaal een beetje veranderd bij blogspot, en ik ben niet zo'n computer held. Groetjes, Ans

      Verwijderen
  5. Wat een berg met hexjes, ben benieuwd wat je er van gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooohhh die Gerrit ! Probeer of hij ze ook aan elkaar wil naaien ! Dan heb je iedere woensdag 2 bloemen. 15.000 : 7 = erg veel bloemen !
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, dit wil ik eigenlijk ook eens gaan doen, maar ik krijg mijn man niet zover om hexabloemetjes e maken. Nou ja, ik heb ook nog 2 jongens, misschien krijg ik die wel zover ;-)
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Hermie,

    Ik heb een kleine verassing voor je op mijn blog gezet. Ik hoop dat je het leuk vind!!

    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto van Gerrit! En die foto van 't apis, aandoenlijk, maareh, waarom gaat Gerrit ze niet aan elkaar naaien? geef hem een kleiner naadje en fijner garen, en na 1x voordoen moet het lukken, hij ziet er intelligent genoeg uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een klein naaldje kan hij niet vasthouden, maar hij is wel van plan er iets van te maken, het ontwerp is klaar en hij heeft er plm. 4500 hexjes voor nodig.Hij heeft het mij wel zo vaak zien doen dat het inderdaad wel moet lukken.

      Verwijderen
  10. Hermie, I love your flowers and look at all the hexagons! Wonderful! I will be posting a new Sign-In Sheet for One Flower Wednesday on Tuesday (April 24)for this week, please be sure to add your link so other members know to visit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jee wat een veel hexjes heb je. Hoe ik op je blog kwam weet ik niet meer, maar leuk om hier even rond te kijken. We wonen niet zo ver van elkaar.
    Ik wordt je volger en zet je in mijn lijst.

    Groeten Miny uit Den Ham

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wonderful and so humorous. I love, love, love your little sock monkey. His expressions are precious.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow wat geweldig 15.000 hexjes.... Wat zal dat oit een mooi project worden. Succes en groeten,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een berg hexjes met Gerrit er achter! Fijn toch dat ze verder in actie komen nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ziet het er prachtig uit.
    Dat is geweldig al die hexjes.
    En het aapje is ook zo leuk,hoop hem ook gauw te gaan maken.
    Je blog is prachtig.Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen